simkoslav

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Ako vytvoriť intelektuálnu elitu?


Časť I.: stredná škola

Byť vzdelaným a rozhľadeným môže byť ideálom a môže byť aj v móde. Nemusí to byť IN, ale bude to UP. Záujmom spoločnosti by malo byť, aby vychovala čo najviac takýchto ľudí. Je však súčasný systém nastavený tak, aby sme poskytli kvalitné vzdelanie, vďaka ktorému dosiahneme tento ideál?
Fundovaným a rozhľadeným človekom môže byť každý. Ako tvrdli už antickí filozofi, niekto môže byť dobrý tesár, iný zlý tesár. Živí sa svojimi rukami a ak dobre ovláda svoje remeslo, vidno po ňom kvalitnú prácu. Súčasná spoločnosť však trpí deficitom intelektuálov. Pravých, skutočných intelektuálov, pre ktorých je ideálom pravda. Máme len 49,5 % poslušných prikyvujúcich a 49 % síce inteligentných ale prefíkaných parazitov. Gymnázium. Tu majú študovať intelektuálne elity pätnásť až devätnásťročných mladých ľudí. Je to tak? Áno, sú tu, ale často skryté v dave ostatných. Počet tried na gymnáziách sa z roka na rok zvyšuje. Že by populácia tak rástla? Alebo mnohí potenciálni fundovaní študenti doteraz museli navštevovať horšie stredné školy? Zdá sa, že nie. Lebo čím viac študentov sa príjme, tým viac poklesne intelektuálna úroveň ročníka. Neveríte? Stačí nazrieť do tried, spýtať sa učiteľov. čoraz viac sa tu nachádzajú študenti s nízkym potenciálom zvládať žiadané poznatky.

Apropó. Aké sú žiadané poznatky pre ideál fundovaného a rozhľadeného mladého gymnazistu? 1. vedecký rozhľad. Elita vzdelaných by mala mať všeobecný rozhľad z každej vedy. Fundovaný mladý človek musí ovládať základné fakty od teórie relativity až po tridsaťročnú vojnu. Avšak podotýkam, základné a prehľadné fakty! Dnes každého študenta gymnázia zavalia takým množstvom faktov, že chudák, hľadá najľahšiu cestu, ako sa z tejto diery vyhrabať. Preto dokáže do seba vstrebať len časť učiva. Márne selektuje podstatné, keď od neho žiadajú nepodstatné. Chcú od jedného človeka, aby poznal 58 radov a tried živočíchov z biológie, zoznamy pápežov v 14. storočí či počítal tretí faktoriál desiatej množiny entého kvadrátu. Jednoducho, je toho priveľa. Kladie sa dôraz na analýzu, na hĺbkové poznatky, nie na podstatu, základ. Žiaľ, za 22 rokov svojho života som sa podstatu teórie relativity a jej vzťah ku klasickej fyzike nedozvedel. Takisto v matematike som štyri roky trpel tretími mocninami, rovnicami s tromi neznámymi, integrálmi, deriváciami a neviem čím všetkým. Načo? Nie som matematik. V živote som odvtedy potreboval len dve veci: kalkulačku a trojčlenku. Potom zrazu na stránkach istého .týždeň-níka a v istej relácii Pod lampou nachádzam príspevky od jedného nemenovaného fyzika (a aj dobrého matematika) menom Martin Mojžiš. Hovorí všeobecne o Euklidovi, o Lobačevskom, o Kantorovi, o čísle, o axiomoch a o tom, ako sa dá číslami vyjadriť geometrický priestor. Žasnem aká je tá matematika krásna veda a čo všetko dokáže. Tu mi totiž bola predostrená podstata. Nemalo by to tak byť aj na školách? Nemali by sme radšej poznať podstatu veci ako spústu podrobností?
2. Môj odbor. Každý z talentov by mal popri tomto podstatovom základe nachádzať samého seba. Ak je niekto talentovaný, inteligentný, má na niečo vhodné dispozície.  Mal by mať preto šancu tieto danosti napĺňať. A to jedine tak, že mu bude poskytnutá možnosť výberu predmetov, ktoré ho zaujímajú. Každá škola by mala už od druhého ročníka dávať širokú paletu voliteľných predmetov, ktoré by študentom poskytli vedecký základ: Od klasickej latinčiny cez ekológiu, duchovné dejiny, deskriptívnu geometriu, programovanie atď.
3. Výchovné predmety. Jedna dvojhodinovka v 1. - 2. ročníku do týždňa by mala byť určená na diskusiu s 12-16 študentami. Mala by sa vytvoriť atmosféra pohody a učiteľ by mal nastoľovať aktuálne spoločenské témy, na ktoré by žiaci spoločne s učiteľom hľadali odpovede - od politiky cez globálne problémy, sex, až po problémy bežného študenta. Dá sa to však dnes? Asi sotva, keď žiaci sa obávajú diskutovať pred prísnym a odstup si vytvárajúcim učiteľom, keď nie je vytvorená otvorená a slobodná atmosféra na hodine, keď si každý stále chráni svoje súkromie z neopísateľnej úzkosti ako socialistického prežitku.
Vieme si predstaviť takýto obraz gymnázií? Nevytvorili by intelektuálne zdatnú elitu, ktorá by mala všeobecný rozhľad, odborné poznatky z určitého odboru a navyše bola rozhľadená aj vo veciach okolitého sveta?

Úvahy o spoločnosti | stály odkaz

Komentáre

  1. .
    dostala som sa k tomu clanku, dobre sa mi hodi do temy.
    Precitam si ho pozornejsie, ked nebude tolko hodin aj jeho pokracovanie . Kazdopadne som zapocala podobnu temu .
    Ak budes mat chut prihodit kritiku tak pod clankom o vzdelani je to u mna. Kazdopadne dobre podnety su tu nastolene...
    Rozmyslal si uz aj nad tym ako by sa aspon kusok z toho mohlo realizovat ?
    vratim sa sem este.
    publikované: 02.11.2007 00:06:28 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  2. Odpoved pre sygon
    Sory, že odpovedám trochu neskoro. Téma, ktorú som začal, je až príliš široká a na mnohé otázky sa nedá hneď odpovedať. Ak by malo byť nejaké riešenie, chcelo by to vypracovať celú koncepciu, čo nie je moja parketa. V mojom prípade sa orientujem najmä na šúdium na gymnáziu. Osobne vidím ako problém to množstvo poznatkov na školách, ktoré sa žiaci musia naučiť. To množstvo demotivuje študentov a kvôli tomu sú školy nútené násilnými spôsobmi hustiť do žiakov. Ak však chceme, aby úroveň poznatkov neklesala, musíme ho jednoducho rozdeliť medzi študentov. Nie aby sa všetci učili všetko, ale aby každý sa učil niečo. Preto by sa už pri prijímaní na gymnázium mali študenti rozdeliť podľa toho, čo ich skutočne baví a za tým ísť: mali by sa otvoriť triedy pre informatikov, angličtinárov, nemčinárov, spoločenskovedných, á prírodovedná trieda, pričom každá by mala odlišný študijný plán (všetky by mali spoločný základ Sj, Cj, Tv, výchova); napr. spoločenskovedná trieda by mala vyššiu dotáciu D, NoS, a z ostatných predmetov tzv. prírodovedu, ktorá by menej náročne a v komplexnejšej forme naučila F, Ch, Bi., ktorú títo žiaci nebudú úplne potrebovať. Problémom by tu mohlo byť akurá to, že pred vstupom na SŠ mnohí ešte nevedia, čo chcú študovať. To sa však vyváži inými pozitívami: zníži sa náročnosť štúdia, keďže budú eliminované stresy (časové) pri preberaní učiva, bude viac času na zážitkové a alternatívne učebné metódy. Čiže aj nezujímavý predmet, ktorý by niektorý študent mohol považovať za omyl, že sa prihlásil práve do takejto triedy, by sa preňho mohol sať zaujímavým. Ak by sa aspoň niečo z tohto mohlo realizovať, muselo by prísť k decentralizácii školstva, kedy by si školy samotné mohli určovať vlastné programy a neboli by viazané na centrálne rozhodnutia ministerstva. Či sa takáto reforma niekedy uskutoční, je dnes stále hypotetická otázka. zatiaľ toľko.
    publikované: 06.11.2007 12:39:57 | autor: simkoslav (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. skolstvo - gymnazia
    celkovo tvojmu konceptu rozumiem, ja vsak ked dumem nad skolstvom tak momentalne zatial nie na vylepsovani elity ale vylepsovani priemeru . A zmena gymnazii bez zmeny zakladnej je
    si myslim zla cesta.
    publikované: 06.11.2007 13:06:56 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  4. skolstvo 2
    ja som sa stretla trebars s tou dotaciou predmetov podla zaujmov som sa stretla vo francuzsku , musim povedat, ze je urcite lepsia ako nesegmentovane ucenie vseho vsudy.
    Myslim, ze na strednych sa uz ale aj u nas nabieha na tento system, aspon co som do segry regostrovala, tak v stvrtaku sa stretavala v silnejsej dotacii s predmety , ktore ju zaujimali.
    Kazdopadne super ze si rozviedol napad , zvacsa sa clovek stretne len s kritikou.
    Problem v realizacii segmantacii je asi v nedostatku ucebni , problem s tvorenim rozvrhu , obtiazna centralna normalizacia, o ktoru sa nase skolstvo snazi a este obtiaznejsie hodnotenie.
    Rozmyslal si ako by sa tie smery znamkovali ? Ako by fungovali ?
    publikované: 06.11.2007 13:12:10 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  5. skolstvo - decentralizacia, meranie hodnotenia , segmentacia zaberu uciva
    jo s tou decentralizaciou si kapnul ...
    Cesi sa chcu uberat touto cestou , aspon ten ich koncept.
    aj ked myslim, ze na segmentacii uciva vo francuzsku trebars ficia bez decentralizacie .
    Kazdopadne decentralizacia by umoznovala omnho viac ako segmentovanie , umoznovala by vyucovat ako na vysokej... ucitelia by mohli ucivo aplikovat na roznyc oblastiach svojich zaujmov..skoly by sa mohli konecne chlubit svojimi ucitelmi a doslo by k ferovejsiemu suboju medzi popularitou ..
    Vzdy ale ked o tom rozmyslam narazm na ten problem snahy o globbalne "meranie" ..
    A to ma sakra stve
    publikované: 06.11.2007 13:18:05 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  6. Segmentácia
    Čo sa týka segmentácie, myslím si, že by to nebolo nejako náročnejšie na na učebne alebo financie. Myslím, že by išlo o ten istý balík, akurát inak rozdelený. Obrazne povedané, ten istý počet žiakov by sedel v tom istom počte tried, akurát by boli inak rozdelení. A tie predmety, o ktoré je väčší záujem, by boli obsadené viac a iné menej. Dnes je menší záujem o analytické prírodovedné a technické odbory (F, Ch, Bi), hoci školy (napr. tá na ktorú som chodil a kde teraz praxujem) sú väčšinou vybavené množstvom takýchto učební. Spoločenskovedná miestnosť tu však nie je. Je to prežitok zo 60. rokov, z dôb studenej vojny, kedy bolo treba veľa inžinierov, lebo východný blok sa pretekal so západným blokom vo všetkom vrátane vesmírneho výskumu a vývoja zbraní (na čo bol školský systém patrične nastavený). Takže akurát toto by sa muselo zmeniť.
    publikované: 08.11.2007 15:54:58 | autor: simkoslav (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. Hodnotenie, decentralizácia
    Čo sa týka hodnotenia žiakov: nemám nič proti súčasnému známkovaniu; zatiaľ som sa však touto oblasťou hlbšie nezaoberal. Myslím si, že celkové zlepšenie výkonov žiakov sa môže udiať len segmentáciou a obsahovou reformou - je to vec motivácie: motivovaný som učiť sa to, čo ma baví, čo budem potrebovať. Napríklad výkon vyučeného kuchára vylepšíme v odborných predmetoch, hoci to pôjde na úkor jeho vedomostí z matematiky. Keď som počul, že kuchári na SOU počítajú exponenciálne rovnice, tak som bol veľmi nemilo prekvapený. Viac času na zvolené predmety zároveň umožní zlepšovať vedomosti - do hĺbky aj do pevnosti informácií. Navyše je tu priestor nie na suchopárne diktovanie, ale na bádavé učenie, motiváčné aktivity atď.
    Čo sa týka ZŠ, ale aj SŠ, je tu jeden veľký problém: vyhorenosť učiteliek - tie sa zo systému podarí vyradiť len decentrlaizáciou. Pokiaľ platy budú tabuľkové a riaditelia menovaní, úroveň sa nezvýši. Žiaľ, na Slovensku je štát veľmi zlým správcom, žijúcim z tradície socializmu a vidiacim zlaté teľa korupcie (na rozdiel od tradície férovosti vo Francúzsku) a sám sa nikdy neozdraví. Preto vidím riešenie v decentralizácii.
    publikované: 08.11.2007 16:16:27 | autor: simkoslav (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. A čo sa týka ZŠ: Základné školy padajú pod ťarchou prežitkov. Úplne tu chýba rešpekt voči učiteľovi a dôraz na výchovu. Mnohí starší učitelia pôsobia rezignovane a ako jediný spôsob riešenia výchovných problemov vidia pokrikovanie, represiu a úplne prežité poznámky do žiackych knižiek. Fyzické tresty sa kedysi zakázali, ale žiadna náhrada za ne nevznikla. Hoci študujem pedagogiku už 4. rok, zatiaľ som sa stretol len s hrubým náčrtom jedného riešenia: schopnosti učiteľa to pozitívne chváliť, to negatívne ignorovať (až kým žiak nepochopí, že jeho pubertálne výjavy nikoho nezaujímajú). Snažiť sa byť aj s menšími deckami rovnocenným priateľom. Myslím, že to závisí od konkrétnej situácie. Tých prežitkov je tu viac, potrebná bude určite obsahová reforma a decentralizácie na širšie spektrum učebných programov.
    publikované: 08.11.2007 16:33:48 | autor: simkoslav (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014